Mojehobby.cz




Donnet-Léveque




- 1000 mm
- 843 mm
- BM 2410-12
- 2 čl. LiOn 1100mAh
- 10x5
- Kř, V, S, Mot.
- 510 g


    Tento letoun mi ležel v hlavě od doby, kdy vyšel v RCM v seriálu o Schneiderově poháru jeho malý třípohledový náčrtek. Pro tento projekt byl také vlastně jako "zkušební laboratoř" postaven Grumman F3F-1.
    Prošmejdil jsem net a postahoval k tomuto stroji, co se dalo. Nejvíce se mi zalíbil kus, který se nachází v Le Musée de l'Hydraviation ve Francouzském městě Biscarrosse.


    Nakreslil jsem si tedy "výkres", měřítko jsem zvolil 1:9.5, protože rozpětí vychází na rovný metr. Model byl pro mě opět v několika směrech výzvou. Tvary a rozměry jsem nijak neupravoval, vše je podle originálu. Předně na modelu není nikde nic rovného, tak dodržet geometrii a seřízení vyžadovalo dost intenzivního přemýšlení. Dále jsem si usmyslel, že model postavím co nejvěrnější, takže bude funkční nakrucování křídel a také jsem chtěl mít motor skutečně rotační. No naložil jsem si pořádně, taky mi stavba trvala déle, než je obvyklé, navíc jsem více než rok na modelařinu nesáhl - částečně "klouzal řemen" a částečně se objevily jiné zájmy v podobě ježdění na motocyklu :-)

    Model je postaven z balzy a smrkových nosníků. Trup je celobalzový, nepotažený. Balza je předem namořena lihovým mořidlem v odstínu mahagon a celý trup je ve finále lakován sedmi vrstvami bezbarvého laku. Křídla jsou taktéž celobalzová, profil je tzv. co ruka dala a podobá se originálnímu profilu. V podstatě jde o konstrukční prohnutou desku. Tuto konstrukci si vynutil požadavek na funkční nakrucování křídel. Kostra proto musí být dostatečně měkká a ani potah ji nesmí příliš zpevnit. Potak křídel i ocasních ploch je proveden Litespanem a po nalepení port na žebrech je vše nastříkáno barvou Humbrol v přibližném odstínu lakovaného plátna.

    Vzpěry jsou ze smrkových lišt, uhlíkových kulatin a mosazných trubek, kterými je přivedeno napětí z akumulátorů k regulátoru, který je ukryt v palivové nádrži, kašírované z hnědé papírové lepicí pásky na polystyrenovém kopytu. Vnitřní vzpěry jsou zalepeny na šrouby M1.2 koupené v Optiku (Těch je ostatně na modelu mnohem víc), vnější jsou upevněny otočně v kování taktéž pomocí šroubů. Jednotlivá kování jsou zhotovena z Al plechu tl. 0.5mm, kladky pro vedení řidících lan jsou soustruženy z Al slitiny. Celý výplet je funkční a je zhotoven z tenkého pocínovaného drátu, který používají včelaři k výrobě rámků. Je proveden podle předlohy a musím říci, že dlouho nic podobného asi dělat nebudu :-) Ovládací lana jsou z rybářské návazcové šňůry Technosteel s nosností 6kg, což pro tuto velikost modelu dostačuje s obrovskou rezervou. Několik dalších obrázků ze stavby řekne více, než jakýkoliv popis.

    Maketa rotačního motoru je zhotovena z tzv. "umělého dřeva" a na hřídel elktromotoru je nasazena přes ložisko, takže se roztáčí jen třením v ložisku a neubírá tak zbytečně moc výkonu motoru, kterého je tak akorát na "katolické létání". Ostatně nemyslím, že předloha létala s výrazně vyšší rezervou výkonu. Pokusil jsem se vyrobit i levotočivou dřevěnou vrtuli tvarově shodnou s předlohou, ale s ní model jen s bídou jezdil po sněhu, o odstartování neměl vůbec snahu. Takže jsem přepájel zapojení motoru a osadil vrtuli Ikarus 10.5x5 Na závěr jsem ještě do kokpitu vystrouhal ze styroduru Monsieur Françoise Denhauta, aby model nevypadal ve vzduchu "divně".

    Model je osazen třemi servy Dynam a přijímačem Hitec HFS - 05MS Motor BM 2410-12 je napájené dvoučlánkem Konion Zálet proběhl na jaře na zbytcích sněhu, z něhož model celkem dobře odstartoval. První let ukázal, že model je potřeba dovážit podobně, jako předloha, na "zadní centráž", přeci jen nosný profil VOP byl znát. Po dovážení už model letí klidně a i kluz, dá-li se to tak nazvat, je méně strmý. Přesto je lepší přistávat s běžícím motorem. Vzhledem ke své koncepci a hmotnosti je model vhodný do klidného ovzduší už i vzhledem k řízení nakrucováním křídel, které je oproti křidélkům "tupější" a případné rozhození stability vlivem větru by se nemuselo podařit "upáčkovat".