Mojehobby.cz




PBY-6A Catalina




- 1430 mm
- 900 mm
- 2xJamara 480 Pro
- 8 čl. N-1700 SCR
- Graupner 6x4
- S, V, Kř, Mot., přistávací reflektory
- 1485 g


    Po dost dlouhé době jsem z depozitu vyndal Catalinu PBY-6A od firmy HVP-modell.
Využil jsem dlouhodobější neschopenky z důvodu problémů s bederní páteří a model dokončil.

    Nechtělo se mi ale stavět bílou Catalinu, která je už docela "profláklá" a navíc ve skutečnosti ani celá bílá nebyla. Bílá by měla být jen na spodních plochách, horní a boční plochy by měly být v odstínech šedé. Zpočátku jsem měl v úmyslu udělat Catalinu v odstínech modré, ale potom jsem na internetu náhodou narazil na malé foto Cataliny v docela zajímavém zbarvení. To mě zaujalo natolik, že jsem pátral dále a zjistil jsem, že se jedná o předváděcí stroj, zbarvený k oslavám 75. výročí vzniku amerického námořního letectva a když jsem sehnal další, již kvalitnější fotky, bylo rozhodnuto. Catalina je totiž zbarvená ve stylu letounu Curtiss NC-4, který taktéž mám, dokonce má na směrovce jeho siluetu. Tomu prostě nešlo odolat.
    Pustil jsem se do stavby i přes to, že zvolené zbarvení nebude "procházka růžovou zahradou". Z křídla jsem strhnul bílou fólii a nažehlil žlutou. Využil jsem obnaženého křídla a do náběžek nainstaloval přistávací reflektory z vysoce svítivých bílých LED diod. Nápis na trupu jsem si nechal vyřezat ze stříbrné samolepicí fólie v reklamní agentuře. Ten jsem použil jako masku pro nástřik modrého pruhu, poté jsem jej sloupl a nápis vybarvil již ručně zlatou barvou. Výsledek splnil moje očekávání.

    Během stavby jsem musel změnit úhel seřízení modelu. Podle návodu by mělo být celkové seřízení 3.5 stupně, laminátový trup bez úprav poskytoval seřízení 1.5 stupně, což byl pravděpodobně důvod, proč model předchozímu majiteli (klubovému kolegovi) létal nerealisticky rychle a v podstatě byl pro něho zklamáním. Nejspíš to přispělo k tomu, že model nakonec skončil u mě.

    Zalétávací let nedopadl podle mých představ, ale nebyla to chyba modelu. Catalina letěla pěkně, stabilně. Po vytrimování a několika okruzích ve výšce jsem se postupně pouštěl níž, až jsem udělal chybu já a v malé výšce v pomalém letu začal točit příliš ostrou zatáčku bokem k větru, což nedopadlo dobře. Výsledek: přeražené křídlo a několik dalších drobnějších poškození. Model jsem velmi brzy opravil a při dalším létání bylo vše jak má. Ukázalo se, že změna seřízení modelu prospěla, motory stačí také, skoro celý let jsem absolvoval na půl plynu. Bohužel, další let už tak úspěšný nebyl. Pravděpodobně během předchozího přistání došlo k uvolnění buď schránky pro akumulátor, nebo desky serv. Při odhození modelu na startu jsem cítil, jak se v trupu cosi pohnulo a dál už se po pár metrech ozval ten nepříjemný zvuk, který vzniká při neplánovaném kontaktu modelu se zemí. Proto zatím nemám letové foto, to jsem chtěl nafotit právě až během dalšího letu.Naštěstí škody nejsou fatální a model půjde celkem dobře opravit. Jen už holt nebude tak hezky naleštěný, jako dřív. Věřím, že si s ním ještě dost zalétám.